Постепеност нашег пута познања, у идеалном случају у условима нашег телесног земаљског битисања, може бити подељен на три међусобно повезане етапе:
1) етапа изучавања Закона Божијег (са циљем стицања способности јасног разликовања добра и зла и развијања навике да се чини добро);
2) етапа духовног сагледавања невидљивог света;
3) етапа чулног виђења невидљивог света. Овде треба приметити како је веома мало оних који овладају првим ступњем – ступњем праведности. Шта онда можемо рећи о другом и трећем ступњу? Ипак, ради потпуне слике целог процеса истинитог познања описаћемо особености и другог и трећег ступња.
Ступањ духовног виђења
Добро нам је познато да поред јасног чувственог виђења очима, човек може овладати и тзв. умним созерцањем. По учењу светих отаца, наш ум и срце су својеврсни органи запажања, али они не примају само сигнале који долазе из материјалног, вештаственог света, већ реагују на мисли и осећања (помисли и осећаје душевне и духовне природе, уколико користимо светоотачке изразе.)
При том, веома је важно имати у виду, помисли и доживљаји који се одвијају у уму и срцу, изгледају као самостално постојећи облици, способни извана да иза зову дејство на ум и срце, улазећи у њих. Ово се види из следећег цитата: „Наш ум има способност мишљења и способност опажања; посредством првог он стиче појам о предметима, посредством другог поима ликове предмета. Ђаво, ослањајући се на прву способност, труди се да нам саопшти грешне помисли, а ослањајући се на другу способност стара се да у нас утисне саблажњиве представе“ (5, т. 3, с 58-59).
Три вида могућег утицаја палих духова на човека
На једном месту свети Игњатије говори о три вида могућег дејства на човека од стране палих духова у време нашег земног битисања.
а) дејство помислима;
б) дејство маштаријама;
в) дејство додиром (5, т. 3 ст. 58-59).
а) О дејству помислима Св. Јеванђеље показује да је ђаво прво положио у срце Јуди Искариотском мисао о издајству Богочовека (Јн. 13, 2) а тек потом ушао у Јуду (Јн. 13, 27).
б) О дејству маштаријама Како маштаријама ђаво искушава човека, види се из искушења Богочовека Христа; ђаво је показао Господу сва земаљска царства и славу њихову у трену (Лк. 4,5) у имагинацији (с. 58). (Овде је очито да под маштаријом подразумева нешто слично уображењу, илузији, халуцинацији).
в) О дејству додиром О томе како делује ђаво на човека путем додира читамо у Књизи о Јову (Јов. г. 1 и 2) и у јеванђелској причи о жени коју је свезао сатана необичном невољом (Лк. 13, 10 16) (5, т.3. с. 59). Из књиге о Јову видимо да се сатана може дотицати спољашњих услова живота – изменити их, како уништавањем имања и родбине, тако и разарањем тела доносећи људима болести и многобројне невоље, које такође представљају допуштење Божије. „Услед додира с демонима, јављају се плотске страсти и развија болест на коју не делују обична људска лекарства.“ (5, т. 3, с 59). У том смислу, уколико је нашем постојању онемогућено чулно опажање невидљивог света, то су ум и срце, па чак и тело, отворени за његово дејство на нас.
отац Владимир Јелисејев
Оглед: ПРАВОСЛАВНИ ПУТ СПАСЕЊA И ОРИЈЕНТАЛНО-ОКУЛТНА ДУХОВНА УЧЕЊА
Из књиге:„Витлејемска звезда,“, пр са руског Јања Т., Словенско слово, Н. Сад 2019